Tuesday 18 August 2020

Perjalanan kurus mama dan jom kurus bersama!

 Assalamualaikum wbt semua orang!

                Hari ni aku free, maklumlah report dah siap. Siap pos pada pensyarah lagi! Aku dah malas nak fikir. haha Jadi, hari ni aku kongsi sikit tentang perjalanan mama menguruskan berat badan. Sebelum ni mama aku berat 83kg dan sekarang 65kg dan sedang berusaha mengurangkan lagi. In Shaa Allah. Lets strive more!

                Mama aku ni seorang ibu tunggal. Dah lama solo. Sejak aku enam tahun lagi. Bila orang tak bersuami ni, kau faham-faham saja lah. Makan tak jaga, penampilan tak jaga. Mama cuba untuk kurus bukan tak cuba. Tapi tidak berhasil. Atau aku boleh katakan, cara tu salah. Macam produk kurus mama cuba, semuanya menemui kegagalan. Dulu masa kecil, aku tak kisah sangatlah mama makan ubat kurus semua tu. Yalah, budak lagi. Tak tahu apa-apa lagi. Bila dah besar ni, dah terbuka sikit minda, kenal sikit dunia, aku tahu ubat kurus langsung tak membantu. Malahan, akan menyebabkan kesan-kesan buruk lagi! Aku suruh mama berhenti.

                Alhamdulillah, mama berhenti amalkan ubat-ubat kurus tu semua dan beralih petua-petua tradisional pula! aih, mama.. mama... Bermacam-macam petua mama buat, tetapi tetap tiada hasilnya. Mama juga pernah cut nasi selama sebulan, tetap tak berhasil!

                Sampailah satu tahap, aku tengok mama sakit lutut. Nak jalan, masalah. Nak buat kerja, masalah. Paling aku kasihan dan tak boleh tengok, mama solat atas kerusi! Masa ni aku dah tak boleh tengok. Aku kena buat sesuatu.

                Aku ada follow lama dah sorang coach fit trainer di Instagram. Aku approach dia. Aku senyap-senyap daftarkan mama bawah kendalian dia. Aku ingat aku nak buat surprise. Sekali, aku yang ter-surprise bila mama marah aku. Hahaha mama cakap bazir duit. Yalah, aku bayar tu pakai duit biasiswa aku yang sepatutnya aku gunakan untuk pelajaran. Itu yang mama marah sangat tu. Aku cakap ‘takpa, mama ikut dulu program ni. Lepas habis program, kalau tak ada hasil, mama boleh balun ceq.’

                Luckily, mama terima cadangan aku. Aku dah susah hati dah. Kalau mama refused, melayang duit aku . Hahaha

                Sepanjang program ni, ada ramai coach yang bimbing tentang pengambilan makanan. Cara pengambilan karbo, protein, fibre dan sebagainya. Kalau kau ada sebarang soalan, kemuka saja dalam whatsapp group. Akan ada coach yang membimbing. Jangan risau! Selain tu, peserta-peserta program ni jugak supportive habis. Yalah, semua orang berkongsi impian yang sama. Nak kurus! Sistem sokongan mereka padu habis! Mama yang kadang-kadang rasa nak give up pun terus tak jadi. Terus semangat balik! Alhamdulillah.

                Selepas sebulan mama join, tiba hari terakhir program dan hari timbang para peserta. Debaran terasa. Mama naik alat penimbang digital tu, guess what? Mama turun 4.5kg selepas sebulan mengamalkan gaya hidup sihat. Alhamdulillah! Mama cakap yang mama nak stay dalam program tu dan minta aku daftarkan menjadi ahli.

                Mama cakap mama nak bantu orang lain juga untuk bersama-sama mama mendapatkan berat badan yang ideal. Mama cakap lagi, dulu mama tak ada medium untuk cari ilmu untuk kuruskan badan. Dia taknak orang lain pun mengalami masalah yang sama.

                Jadi, aku nak ajak korang semua yang mana nak menurunkan berat badan. Aku boleh tolong korang. Kita nak sihat sama-sama kan? Wassap aku di talian 019-522 3143. Aku akan sampaikan pada mama. In shaa Allah, let’s go through this journey together. Mama aku sendiri dah berjaya. Aku saksi dan aku nak jadi saksi untuk tengok korang kurus pula. Wassap aku okay! 019-522 3143/019-504 6228(Mama)

See yeah next time. Assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment