Friday 14 August 2020

Petua untuk merawat jerawat dan memudarkan parut jerawat

 Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera.

Lamanya rasa tak ber-blogging. Hari ni aku rasa nak share some tips dan petua secara organik untuk merawat breakout, dimana benda ni aku sendiri amalkan. So, lets!


1) Aloe vera

Best Quality Fresh Aloe Vera Leaves Extract For Skin Care - Buy Aloe Vera  Gel,Aloe Vera Drink,Aloe Vera Product on Alibaba.com

    Yes, aloe vera atau kita kenali sebagai lidah buaya. Aku rasa benda ni semua orang dah tahu kan ? Selalunya aku akan pakai aloe vera bila aku rasa kulit aku berminyak sangat. Sampai rasa melekit, then aku memang akan keluar ke laman belakang dan ambil se-lidah lidah buaya ni. Aku akan cuci muka dengan pencuci muka dulu, kemudian tempek gel aloe vera ke seluruh wajah. Avoid bahagian mata okay! Karang ada yang menangis uhuk-uhuk! Perapkan di muka untuk 30 minit, kemudian bilas. Usually, aku akan buat weekend pagi.

Lepas pakai, memang ada rasa lembab teruk ah muka. Rasa lembut. In love sangat!


2) Minyak kelapa dara

Khasiat Minyak Kelapa Dara Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu -  SENTIASAPANAS

    Ni petua kedua yang aku amalkan selain aloe vera. Aku selalu pakai minyak kelapa dara bila jerawat aku tak surut-surut. Contohnya, aku naik jerawat. Aku memang takkan picit jerawat okay! Taubat taknak buat kesilapan tu. Kalau lepas dua hari aku ber-skincare, tapi jerawat masih tak kecut. Aku memang ada cari lah minyak kelapa dara. Apa yang aku buat, aku cuci muka without pencuci muka, kemudian keringkan. Kemudian apply minyak kelapa dara ni. Ikutlah nak apply pada jerawat sahaja atau seluruh wajah. Being me, aku akan apply pada seluruh wajah. Kemudian, bilas dan basuh muka dengan pencuci muka.


3) Air beras

6 Manfaat Air Beras

    Ni petua paling senang nak buat dan super awesome. Masa basuh beras nak masak nasi tu, aku akan simpan air beras untuk diletakkan di wajah. Tapi amalan ni, aku buat bila aku breakdown ja tau. Kalau aku breakdown teruk (due to some reasons), aku memang takkan and takkan cuci muka dan buat skincare routine. Aku takut aku akan pressure muka aku. Aku akan gantikan semua rutin tadi dengan cara organik. Air beras ni, aku akan jadikan toner, which is lepas aku mandi without cuci muka dengan pencuci, aku akan spray air beras ke muka. Everytime lepas aku basuh muka, aku akan apply air beras ke muka. Bila dah okay balik, aku akan balik ke skincare rutin aku. Ya lah, renyah tau skincare routine cara organik ni.


Hah, kalau korang taknak renyeh-renyeh. Aku highly recommend....


Herbalife Collagen Plus Powder Halal Certified - Home | Facebook


Korang minum ja produk dari Herbalife ni. Presenting to you, Collagen Plus Powder. Apa khasiat yang korang boleh dapat dari produk ni ? 

Kita ni mungkin kelihatan awet muda pada usia remaja , tetapi ketika proses penuaan semakin meningkat, penghasilan kolagen dalam tubuh secara automatik menjadi semakin perlahan.

Jadi apa sebenarnya kolagen? Kolagen adalah protein yang paling banyak terdapat di dalam badan kita. Ia terdapat dalam otot, tulang, kulit, saluran darah, sistem pencernaan dan tendon. Inilah yang membantu menguatkan dan menganjalkan kulit kita.


Manfaat Penting:

Ia mengandungi kolagen hidrolisis ikan.

Vitamin C - Menyokong pengembangan kolagen dan memberikan perlindungan antioksidan.

Vitamin B2, B3, B6, Biotin, Zink dan Kuprum - Penting untuk kulit dan rambut yang sihat.


Fakta Ringkas:

Kolagen adalah protein yang paling banyak terdapat di dalam badan kita dan terdapat dalam otot, tulang, kulit, saluran darah, sistem pencernaan dan tendon. Inilah yang membantu memberi kekuatan dan keanjalan kulit kita.


cc: Coach Fariha Saibani (http://fariha-saibani.blogspot.com/2016/10/pakej-dan-harga-produk-herbalife.html)


Disini aku nak share testimoni sendiri, masa aku breakdown teruk sebab makan produk ***, kononnya produk pemutih. Kalau aku sebut, aku bid korang tau produk tu. Sebab viral gila. Bodohnya aku laahaii. Hm dah lah. Jom berubah ke arah yang lebih baik. Yeay!

From this:                                                                       To this:


And still struggling to get a healthier skin. If you are interested to try beautiful savior, kindly let me know okay! Wassap aku di 019-522 3143 dan aku akan cerita detail lagi :)

No comments:

Post a Comment